bellydance_styles

A nyugati világban hastánc néven ismert „keleti tánc” stílusokat, a legismertebb közel-keleti folklór stílusokat, valamint a nyugati táncosok fantáziája és a történelem során összefonódott kultúrák modern fúziós hastánc stílusait gyűjtöttem össze. Honnan származnak, hogyan alakulhattak ki, miről mesélnek, kik és miért táncolják? Tudj meg többet a varázslatos keleti táncok világáról!

Az orientális tánc stílusai:

  • Fantázia / fúzió

Az egyiptomiak a hastáncot Raqs Sharki-nak nevezik, mely lefordítva annyit tesz, a Kelet tánca. A Raqs Sharki egy modern tánc stílus, mely a belediből és más folklór elemekből fejlődött ki, vegyítve a nyugati tánc elemeivel. Ez a stílus kecses, finom, érzelmes, egyszerű és letisztult.

Bővebben ...

A libanoni orientális tánc sokban hasonlít az egyiptomihoz, elsősorban a klasszikus egyiptomi Golden Era stílusához lehetne hasonlítani. Elegáns karok, bonyolult has és csípő mozgás jellemzi ezt a táncot, ugyanakkor libanoni hastánc is gyakran tartalmaz talajtáncot.

Bővebben ...

A török és az arab stílusú hastáncnak van egy közös kifejezéstára, azonban a török stílust Törökország különböző folklór táncai befolyásolják. A török hastánc magában foglalja a talajtáncot, illetve a fátylat szélesebben körben alkalmazzák, mint az egyiptomi, vagy libanoni orientális táncban. A török táncosok gyakran túl hivalkodóak és az egyiptomihoz képest elnagyolt mozdulatokkal táncolnak.

Bővebben ...

Az amerikai cabaret stílust, olykor Vintage Oriental vagy American Nightclub stílusként is nevezik. Ha azonos korszakban megnézzük a török oriental stílust, láthatjuk, hogy gyakran szinte megkülönbözhetetlen az amerikai cabarétól.

Bővebben ...

A pharaonic stílus neve az "egyiptomi fáraók korabeli" tánc stílusra utal. A legtöbb táncos, amikor ezt a kifejezést használja, a mai hiedelmekre asszociál az ókori egyiptomi kultúráról, melyek közül sokat nem igazolnak alátámasztott kutatások. A legtöbb 20. és 21. századi előadás a 19. századi orientalista művész és irodalmi mozgalom alkotásaiból és a modern tánc korai mozdulataiból fejlődött ki.

Bővebben ...

A shamadan egy nagy gyertyatartó, melyet a táncos a feje tetején egyensúlyoz. Ezt a gyönyörű tánc eszközt a történelem során is használták az egyiptomi lakodalmas menetben, a zaffa-ban. Az arab kultúrában, a zaffa-t (arabul: زفة), egy zenei felvonulás kíséri: dobok, bendir, duda, hastáncosok, a férfiak kezében lángoló kard. Ezzel jelezték, hogy a házasság hamarosan kezdetét veszi.

Bővebben ...

A „Raqs Beledi" általában kis helyen táncolt, többnyire helyben álló, földhöz kötődőbb, csípő köré fókuszált mozgás. A baladi nők tipikus galabeya-t viselnek, csípőjüket pedig egy szoros sállal emelik ki. Nagy mozdulatokkal táncolnak, hogy azok a bő ruhában is jól láthatók legyenek.

Bővebben ...

A shaabi zene és tánc az 1960-as évek beli kairói munkás osztályból származik. A shaabi szó jelentése: "köznép", vagy a munkás osztály. A shaabi természetes és csiszolatlan stílus, melyet az emberek az utcán táncolnak. Gyökerei a felső-egyiptomi tradicionális tánc stílusok, mint például a fellahi.

Bővebben ...

A saidi két formája létezik a Tahtib és a Raks el Assaya. A Tahtib harcjelenetek ábrázoló táncát, férfiak táncolják. A Raks el Assaya a saidi könnyebb játékosabb formája. Vélhetőleg úgy fogant meg ez a stílus , hogy a nők utánozni kezdték a Tahtibot táncoló férfiakat.

Bővebben ...

A melaya egy nagyméretű, fekete kendő, amelybe a táncos teljesen beburkolózik. A melaya-t körbetekerik a testükön és tánc közben újra meg újra engedik lecsúszni magukról, majd ismét beburkolják magukat vele.

Bővebben ...

A dabke (arabul: دبكة) egy levantei néptánc (Levante egy történelmi földrajzi régió a Közel-Keleten: Jordánia, Libanon, Palesztina, Izrael és Szíria). Feltehetően kánaáni, vagy föníciai eredetű. Levantéban és Irakban, valamint Törökországban örömteli eseményeken, leggyakrabban esküvőkön, családi ünnepeken, táncolják.

Bővebben ...

A khaliji Kelet-Arábia (Perzsa-öböl menti államok) egy karakteres zenei stílusa. Jellemzője az oud és a tabla dob intenzív használata. A hastáncosok a "khaliji" kifejezést a tánc stílusra és a zenére egyaránt használják. A nők nagyon büszkék hosszú hajukra, így a khaliji tánc magában foglalja a laza hajdobálást.

Bővebben ...

Ha refernciaként hastáncosok által előadott iraqi táncot nézel, tulajdonképpen ezt értik az iraqi stílus alatt. Az iraqi tánc, azaz a kawleeya sokkal közelebb áll a khaleegy csoportos táncokhoz. Néhány Öböl térség beli táncmozdulatot sokkal energikusabban használnak a kawleeya-ban, de a gipsy verziónak is van a saját mozdulattára.

Bővebben ...

Az egyiptomi zar a gonosz szellemek elűzésére előadott tánc. Ezek azok a gonosz szellemek, vagy "dzsinnek", melyeket a Koránban is említenek. Néhányan úgy hiszik, hogy a zar szó, az egyiptomi "ziara" szóból származik, melynek jelentése látogatás. Hagyományosan a zar-t hét nő adja elő, több zenész kíséretében. Napjainkban a zar-t relaxációra és a stresszes vagy problémás személyek spirituális gyógyítására használják.

Bővebben ...

A tanoura arab szó, szoknyát jelent. Azonban kifejezetten férfi tánc, gyökere a szufizmus, dervistánc. A tanoura táncos minimum fél órát forog, megállás nélkül, közben a tanoura (szoknya) örvénylő forgatagban bontakozik ki az alakja körül.

Bővebben ...

A törzsi hastánc egy mesterséges stílust jelöl, de a népzenéből és néptáncból táplálkozik, így bizonyos értelemben visszatérést jelent az orientális tánc gyökereihez.

Bővebben ...

Dél-Spanyolország, különösen Andalúzia  800 évig volt az Arab Birodalom kultúrális központja, ugyanakkor a flamenco bölcsője is. Ebből a kapcsolatból született meg az andalúz hastánc csodálatos stílusa.

Bővebben ...

Valójában cigány kifejezés eredetileg egyiptomi szó. A vándorló törzsek vagy Tzigane-ok a középkorban várásokon és esküvőkön szórakoztatták az embereket. A hastáncban a gipsy fúzióval/stílussal ezeket az időket elevenítik meg a táncban.

Bővebben ...

A fúziós stílusok megalkotása rendkívüli kreativitást és tánctechnikai ismeretet igényel. Összegyűjtöttem néhány inspiráló videót a legnépszerűbb hastánc fúziókról. Engedjétek szabadjára a fantáziátok, és kísérletezzetek bátran!

Bővebben ...

A haggala a fiatal lány tánca/táncából ered. Ezzel a tánccal ünnepli a fiatal lány, hogy elérte a pubertás kort, és így fejezi ki milyen szép, csodás feleség és anya lesz, illetve milyen szerencsés lesz az a férfi, aki feleségül veheti majd őt.

Bővebben ...

A fellahi szó annyit tesz, Egyiptom földművesei. Ez a stílus a mindennapi parasztmunkát meséli el táncban: például a  vízhordást.

Bővebben ...

Egyiptom legdélebbi részét, és Szudán északi részét nevezik ősidők óta Núbiának. Ez a tánc sok fekete afrikai elemet kever arab ritmusokkal. Észak-Afrika falvaiban a legtöbb nő szociális tevékenységként tekint a táncra, ugyanakkor esküvőkön is táncolnak kisebb csoportokban.

Bővebben ...

Idézetek

"A női csípő bódító. Ring, hullámzik, ahogyan a Shakti energia áramlik. Nem kimódolt. Természetes. Gyönyörű. Sokan azonban rejtik nőiségüket, férfi módon mozdulnak, egyenesen, fókuszáltan eljutva egyik pontból a másikba. Próbáld meg. Engedd a lágyságot. Engedd, hogy a csípőd, női erőd központja, úgy mozduljon, ahogyan kívánja."

Lisa Schrader

interior-20151218_235027.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!