Mint közösségi tánc, a hastáncot, a Raqs Baladit - „vidéki tánc"- ünnepeken, társasági összejöveteleken hétköznapi emberek adták elő, akik nem voltak hivatásos előadók. Inkább hétköznapi ruhájukat viselték, sem mint speciális tánc kosztümöket. Az ebben a kontextusban hastáncnak nevezhető táncokat, mindenféle korú férfiak és nők egyaránt táncolták Egyiptomban, gyakran beleértve fiatal gyerekeket is. A konzervatívabb, vagy tradicionálisabb társadalmakban a társas alkalmak általában nemenként szeparáltak voltak. Külön partikkal a nőknek és férfiaknak; és mind a nők és férfiak részt vettek a táncban az egynemű összejöveteleken.

 A „Raqs Beledi" általában kis helyen táncolt, többnyire helyben álló, földhöz kötődőbb, csípő köré fókuszált mozgás. A tradicionális ruha befolyásolja a stílust. A baladi nők tipikus galabeya-t viselnek, csípőjüket pedig egy szoros sállal emelik ki. Nagy mozdulatokkal táncolnak, hogy azok a bő ruhában is jól láthatók legyenek. A csípőre csómózott sál pedig arra csábítja a táncost, hogy csípőjét hangúlyosan mozgassa körbe-körbe, ejtse, és rázza. A professzionális táncosok tradicionális galabeyát, assuit ruhát, vagy egy elasztikus galabeya-t viselnek, hozzáillő vagy kontrasztos sállal a csípőjükön. A galabeya-t hozzáillő melltartóval és mélyen kivágott nyakvonallal, egy vagy két oldalt felsliccelve, a népszerű tervező, Eman Zaki készítette. Fifi Abdo pedig egy egyszerű fehér férfi galabeya-ban arany karperecekkel a kezén, nagy színes fejre és csípőre kötött rázókendőben táncolva tette a beledit népszerűvé.

A Raqs Beledi ahogy a színpadra került, „városi beledi"-vé vált, és már jóval díszesebb kosztümökben táncolták, mint eredetileg. Sok egyiptomi népitánc – mint pl. a botos tánc is – megjelenik a belediben, játékos elemek tarkítják. A cairo-i régióra jellemző beledi éneket is tartalmaz és keveredhet benne a kérdés-felelet jellegű játék az egyes hangszerek illetve a hangszer és az ének között. Ritmikája: 4/4 Dumm Dumm - takatak - Dumm- takatak.

Az évek során a beledi zene is fejlődött, modernizálódott, kedvezve az elegáns stílust kedvelő táncosoknak. Ezekben a dalokban nem énekelnek, az accordion játékosságát kihasználva alkotnak csodás, áradó zenét, olyan művészek mint például Mario Krilis és Gaston Chaade. A modern beledi zenét, pedig modern kosztümök követik, ahol már csak a képzelet szab határt. Az elasztikus Eman Zaki féle galabeya lehet bármilyen színű, mintájú, bármilyen anyagból, akár csipkéből. A csodás ruhaköltemények van, hogy csak abban különböznek a raqs sharki ruhától, hogy egy díszes testháló köti össze a szoknyát és a melltartót, vagy esetleg két részes klasszikus orientál ruhában lépnek színpadra olyan művészek, mint Saida, vagy Dariya Mitshkevich.

 

 

Forrás: bellydanceu.net

Idézetek

A hastánc az...
"valami, ami szavakkal nehezen megfogalmazható. Valami, ami érzelmes és érzéki. Közöl, noha nem beszél. Kérdez, miközben szavai nincsenek. Néha megráz, felkavar. Néha gyönyörködtet csupán. Anyaga az emberi test, de eredője mindig az emberi lélek, és mindig az emberi lélek felé tart. Az ember táncol örömében, bánatában, a párjának vagy a párjával, közönség vagy egy szűkebb közösség előtt. Az együtt táncoló emberek igazi közösséget alkotnak. Minden ember életében jelen van a tánc, mindenki táncol valahogy."

diana-andaluz2_cropped_200px.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!