Mint közösségi tánc, a hastáncot, a Raqs Baladit - „vidéki tánc"- ünnepeken, társasági összejöveteleken hétköznapi emberek adták elő, akik nem voltak hivatásos előadók. Inkább hétköznapi ruhájukat viselték, sem mint speciális tánc kosztümöket. Az ebben a kontextusban hastáncnak nevezhető táncokat, mindenféle korú férfiak és nők egyaránt táncolták Egyiptomban, gyakran beleértve fiatal gyerekeket is. A konzervatívabb, vagy tradicionálisabb társadalmakban a társas alkalmak általában nemenként szeparáltak voltak. Külön partikkal a nőknek és férfiaknak; és mind a nők és férfiak részt vettek a táncban az egynemű összejöveteleken.

 A „Raqs Beledi" általában kis helyen táncolt, többnyire helyben álló, földhöz kötődőbb, csípő köré fókuszált mozgás. A tradicionális ruha befolyásolja a stílust. A baladi nők tipikus galabeya-t viselnek, csípőjüket pedig egy szoros sállal emelik ki. Nagy mozdulatokkal táncolnak, hogy azok a bő ruhában is jól láthatók legyenek. A csípőre csómózott sál pedig arra csábítja a táncost, hogy csípőjét hangúlyosan mozgassa körbe-körbe, ejtse, és rázza. A professzionális táncosok tradicionális galabeyát, assuit ruhát, vagy egy elasztikus galabeya-t viselnek, hozzáillő vagy kontrasztos sállal a csípőjükön. A galabeya-t hozzáillő melltartóval és mélyen kivágott nyakvonallal, egy vagy két oldalt felsliccelve, a népszerű tervező, Eman Zaki készítette. Fifi Abdo pedig egy egyszerű fehér férfi galabeya-ban arany karperecekkel a kezén, nagy színes fejre és csípőre kötött rázókendőben táncolva tette a beledit népszerűvé.

A Raqs Beledi ahogy a színpadra került, „városi beledi"-vé vált, és már jóval díszesebb kosztümökben táncolták, mint eredetileg. Sok egyiptomi népitánc – mint pl. a botos tánc is – megjelenik a belediben, játékos elemek tarkítják. A cairo-i régióra jellemző beledi éneket is tartalmaz és keveredhet benne a kérdés-felelet jellegű játék az egyes hangszerek illetve a hangszer és az ének között. Ritmikája: 4/4 Dumm Dumm - takatak - Dumm- takatak.

Az évek során a beledi zene is fejlődött, modernizálódott, kedvezve az elegáns stílust kedvelő táncosoknak. Ezekben a dalokban nem énekelnek, az accordion játékosságát kihasználva alkotnak csodás, áradó zenét, olyan művészek mint például Mario Krilis és Gaston Chaade. A modern beledi zenét, pedig modern kosztümök követik, ahol már csak a képzelet szab határt. Az elasztikus Eman Zaki féle galabeya lehet bármilyen színű, mintájú, bármilyen anyagból, akár csipkéből. A csodás ruhaköltemények van, hogy csak abban különböznek a raqs sharki ruhától, hogy egy díszes testháló köti össze a szoknyát és a melltartót, vagy esetleg két részes klasszikus orientál ruhában lépnek színpadra olyan művészek, mint Saida, vagy Dariya Mitshkevich.

 

 

Forrás: bellydanceu.net

Idézetek

"A táncos teste a lélek fénylõ manifesztációja."

Isadora Duncan
r3_resize.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!