A török és az arab stílusú hastáncnak van egy közös kifejezéstára, azonban a török stílust Törökország különböző folklór táncai befolyásolják. Valamint a folklór táncokat a Törökországban élő roma nép (gyakran illetik őket a számukra lekicsinylő „cigány" kifejezéssel). A múltban és a jelenleg is sok a népszerű roma táncművész, akik sajátos stílusokkal gazdagítják a hastáncot.

A kontrollált, precíz mozdulatairól ismert, elegáns egyiptomi stílussal szemben a török stílus jelenti a másik végletet: a táncosok gyakran túl hivalkodóak és az egyiptomihoz képest elnagyolt mozdulatokkal táncolnak. A török hastáncosok gyakran sokat megmutatnak testükből, jóval többet, mint az egyiptomiak, bár ez nem szükségszerű ennél a stílusnál. A táncruhák általában gyöngyözöttek, az egyiptomi ruhákhoz viszonyítva több és hosszabb gyöngy rojtot használnak a díszítéshez. További jellemző a ruhákra varrt pénzérmék alkalmazása is. A török stílusú táncosok gyakran használják az ujjcintányért tánc közben. A török hastánc magában foglalja a talajtáncot, illetve a fátylat szélesebben körben alkalmazzák, mint az egyiptomi vagy libanoni orientális táncban.

A török hastánc zene számos fúvós hangszer, az ujjcintányér és a dob hangjával jellemezhető. A török zene inkább a göröghöz és örményhez hasonlít, gyorsabb és kevesebb ritmusváltással rendelkezik, mint az egyiptomi zene. Manapság a modern egyiptomi tánczene zenekari zenét, dobszólókat és élő vokált is tartalmaz. Mindezen túl van egy jelentős különbség a tényleges tánctechnikában. Az egyiptomi mozdulatok nagyon pontosak, a csípő végig a bordakosár alatt van, a felsőtest függőleges, míg a török táncosok a felsőtestüket gyakran hátra, a medencéjüket pedig előre tolják. Az egyiptomi táncosok között nem kifejezetten népszerű a talajon bemutatott tánc, míg ez a török stílusban igen közkedvelt.

A török zenében népszerűek a páratlan számolású ritmusok, mint az 5, 7 vagy 9. Míg 4 és 8-as számolású ritmusokkal találkozhatunk az arab zenében. Klasszikus török stílus 1920-1960-ig sok hasonlóságot mutat a klasszikus és az aranykorban lévő egyiptomi és libanoni tánc között. A klasszikus török táncosok így sok részét használják az arab zenének. Az Oszmán Birodalom idején sok kultúra kereszteződött, ami hatást gyakorolt a török zenére és táncra is. Ezek közül a legszembetűnőbb a roma 9/8-os ritmus, ami a török hastánc részévé vált.

Több modern török táncos, továbbra is inspirációt merít az arab zenéből és táncból, és remekül vegyítik a török és roma néptánccal.

 

Idézetek

"Nincs olyan, hogy "ilyennek-olyannak kell lennie" a testnek. A kérdés nem forma- vagy korfüggő. A kérdés, mely visszavezet a test ősi természetéhez, az az, hogy èrez-e a tested, tud-e kapcsolódni az élvezethez, a szívhez, a lélekhez, a vad ösztönökhöz? Részesül-e boldogságban, érez-e örömöt? Tud- e, a saját módján, mozdulni, táncolni, áramolni? Semmi más nem számít."

Clarissa Pinkola Estes

diana-andaluz2_cropped_200px.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!