A shamadan egy nagy gyertyatartó, melyet a táncos a feje tetején egyensúlyoz, ami az egyiptomi tánc hagyományában kivételes. Ezt a gyönyörű tánceszközt a történelem során is használták az egyiptomi lakodalmas menetben, a zaffa-ban. Az arab kultúrában, a zaffa-t (arabul: زفة), egy zenei felvonulás kíséri: dobok, bendir, duda, hastáncosok, a férfiak kezében lángoló kard. Ezzel jelezték, hogy a házasság hamarosan kezdetét veszi. Ez egy ősi, iszlámot megelőző hagyomány. Amikor menet elérkezik célhoz, rendszerint még hangosabb lármával kezdetét veszi a party, majd ezt a vacsora követi.
A lakodalmas menet hagyományosan éjszaka lép fel, kanyarog végig az utcákon, a menyasszony szülei házától, hogy új otthonába, a vőlegény házába kísérje. Ez a menyasszony hivatalos átadása. A menyasszonyt egy táncos vezeti és vílágítja meg, utána a zenészek és énekesek, majd a násznép, a barátok és a család kíséri útján. Azokban az években, mielőtt villanyáram lett volna, a táncosok nagy világító lámpást egyensúlyoztak a fejük tetején, később pedig a speciálisan erre készített gyertyatartót, hogy megvilágítsa a menyasszony és a vőlegény arcát, mikor először jelennek meg, mint férj és feleség.
A Raks Al Shamadan 20. század elején kezdett a zaffa részévé válni. Úgy tartják, hogy Zouba El Klobatiyya volt az első, aki shamadannal táncolt és ezt a tudást továbbadta a többi generációnak. Az 1970-es években az egyiptomi lakodalmak modernizáltá és városiassá váltak, a zaffa a lakodalommal együtt szállodai környezetbe követte az ifjú párt. A hotelben a zaffa a lépcsőn le, a szalonon át, a party helyszínén körbe egészen esküvői pár saját különleges virágos trónjáig vezetett, amely a terem egyik végében helyezkedett el. Miután a zaffa befejeződött, a táncos körtánchoz való zenét használ (vagy más megfelelő zenét), hogy a menyasszonyt és a vőlegényt táncba invitálja. Ekkor kap helyet az ifjú pár, hogy együtt táncoljanak. A táncos ezután gyertyatartóval a fején még táncol egy szólót, amely magában foglalja a talajtáncot is. Ez egy színpadias előadás, mellyel külön a zaffa menetet szórakoztatja.
Amikor a zaffa-t vezetik, ritkán használnak egyedi koreográfiát, de vannak olyan lépések, testtartások, amelyek hagyományosan részei a zaffának. A zaffa körmenetként mozog, megáll, és újra indul az egész "utazás", egészen az esküvői trón vagy menyasszonyi asztalig. A táncos vezet, de az is szükséges, hogy vissza- vissza forduljon a menyasszony és a vőlegény felé (akik mögötte jönnek a körmenetben), és nekik is táncoljon az utazásuk közben.
Vannak különleges zenei darabok, adott ritmussal, melyet a köznyelvben a zaffa verte-nek ismernek. A zaffa vezetésére ez a megfelelő zene. A shamadan tánc megtalálható népi és színpadi bemutatókon is, és néha az éjszakai klubok hastánc előadásába is beépítik. Sagat (zills / ujj cintányérokat) hagyományosan minden shamadan előadás során használnak.
*****
Forrás: www.phoenixbellydance.co.nz