A khaliji Kelet-Arábia (Perzsa-öböl menti államok) egy karakteres zenei stílusa. Jellemzője az oud és a tabla dob intenzív használata. A khaliji afrikai, indiai és iráni zenei elemeket tartalmaz. Szaud-Arábiában és Qatarban ezt a táncot Raqs Khaliji-nak nevezik (az Öböl tánca); Kuwaitban Samri (Saumri); és az Egyesült Arab Emírségekben pedig Raks Al asha'ar néven tartják számon.

A hastáncosok a "khaliji" kifejezést a tánc stílusra és a zenére egyaránt használják a Perzsa-öböl és az Arab-öböl régiókban, míg a "khalig" kifejezést Bahrein, Kuwait, Oman, Qatar, Szaud-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek használják. A khaliji nagyrészt improvizatív, párban vagy csoportban nők táncolják, saját maguk szórakoztatására, vagy különleges ünnepségek alkalmával. Ezt a táncot leggyakrabban egy hipnotikus 2/4-es ritmusra adják elő, melyet saudi, khaliji, vagy (Jemenben) adany ritmusként neveznek. Az Öböl térségében nem csak egy, több száz khaliji ritmus létezik. Az a khaliji ritmus, amit a hastáncosok a leggyakrabban használnak, az ayoub ritmushoz hasonló, kivéve mikor sok könnyed hangsúlyos felütést végeznek. Továbbá a fallahi ritmustól is eltér, melyet a két különálló "dumm" és sok gyors "tak" jellemez.

A táncosok egy ragyogó, túlmérezetett, öv nélküli ruhát viselnek, melyet thobe vagy thobe Nasha'ar-ként neveznek. A ruhát kellékként is használják, úgy tartják, mint egy kötényt, hogy azzal befogják a szelet. Az ujjaikat gyakran az arcuk elé helyezik, kacéran fátylat mímelve, vagy a homlokukhoz tartják, mint egy napellenzőt.
A tánc lépésmintája J-B-J, B-J-B csúsztatással, mintha sántikálnának, az egyik láb spiccen van, a másik láb a talajon, de nem pattognak úgy mint a núbiai stílusban, melyben hasonló lépéskombináció van. Az erőteljes ritmusra a lapos talppal lépnek, a másik kissé a vezető láb mögött halad utána. Természetesen a stílus változhat, attől függően, melyik térségben táncolják.

A nők nagyon büszkék hosszú hajukra, így a khaliji tánc magában foglalja a laza hajdobálást. A haj egy oldalról a másikra repül, vagy úgy használják, mintha a vizet akarnák kirázni a hajukból. Az előadás során, amikor a zene eléri a csúcspontot, a hajdobálást térdre ereszkedve folytatják, ekkor hajukkal nyolcasokat írnak le a levegőben. A lépések közben a hajukat dobálják, a mellkas és a váll mozgása pedig ennek a táncnak a fénypontja. A fejet csúsztatják, lágy kézmozdulatokat használnak, a vállukat és a kezüket pedig rázzák. A mutatóujjat olykor az orra helyezik, a tenyér eközben az orr felé néz, de ez szintén régiónként változhat.

 

 

Forrás: mellilah.com

Idézetek

A hastánc az...
"valami, ami szavakkal nehezen megfogalmazható. Valami, ami érzelmes és érzéki. Közöl, noha nem beszél. Kérdez, miközben szavai nincsenek. Néha megráz, felkavar. Néha gyönyörködtet csupán. Anyaga az emberi test, de eredője mindig az emberi lélek, és mindig az emberi lélek felé tart. Az ember táncol örömében, bánatában, a párjának vagy a párjával, közönség vagy egy szűkebb közösség előtt. Az együtt táncoló emberek igazi közösséget alkotnak. Minden ember életében jelen van a tánc, mindenki táncol valahogy."

r5_resize.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!