A khaliji Kelet-Arábia (Perzsa-öböl menti államok) egy karakteres zenei stílusa. Jellemzője az oud és a tabla dob intenzív használata. A khaliji afrikai, indiai és iráni zenei elemeket tartalmaz. Szaud-Arábiában és Qatarban ezt a táncot Raqs Khaliji-nak nevezik (az Öböl tánca); Kuwaitban Samri (Saumri); és az Egyesült Arab Emírségekben pedig Raks Al asha'ar néven tartják számon.

A hastáncosok a "khaliji" kifejezést a tánc stílusra és a zenére egyaránt használják a Perzsa-öböl és az Arab-öböl régiókban, míg a "khalig" kifejezést Bahrein, Kuwait, Oman, Qatar, Szaud-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek használják. A khaliji nagyrészt improvizatív, párban vagy csoportban nők táncolják, saját maguk szórakoztatására, vagy különleges ünnepségek alkalmával. Ezt a táncot leggyakrabban egy hipnotikus 2/4-es ritmusra adják elő, melyet saudi, khaliji, vagy (Jemenben) adany ritmusként neveznek. Az Öböl térségében nem csak egy, több száz khaliji ritmus létezik. Az a khaliji ritmus, amit a hastáncosok a leggyakrabban használnak, az ayoub ritmushoz hasonló, kivéve mikor sok könnyed hangsúlyos felütést végeznek. Továbbá a fallahi ritmustól is eltér, melyet a két különálló "dumm" és sok gyors "tak" jellemez.

A táncosok egy ragyogó, túlmérezetett, öv nélküli ruhát viselnek, melyet thobe vagy thobe Nasha'ar-ként neveznek. A ruhát kellékként is használják, úgy tartják, mint egy kötényt, hogy azzal befogják a szelet. Az ujjaikat gyakran az arcuk elé helyezik, kacéran fátylat mímelve, vagy a homlokukhoz tartják, mint egy napellenzőt.
A tánc lépésmintája J-B-J, B-J-B csúsztatással, mintha sántikálnának, az egyik láb spiccen van, a másik láb a talajon, de nem pattognak úgy mint a núbiai stílusban, melyben hasonló lépéskombináció van. Az erőteljes ritmusra a lapos talppal lépnek, a másik kissé a vezető láb mögött halad utána. Természetesen a stílus változhat, attől függően, melyik térségben táncolják.

A nők nagyon büszkék hosszú hajukra, így a khaliji tánc magában foglalja a laza hajdobálást. A haj egy oldalról a másikra repül, vagy úgy használják, mintha a vizet akarnák kirázni a hajukból. Az előadás során, amikor a zene eléri a csúcspontot, a hajdobálást térdre ereszkedve folytatják, ekkor hajukkal nyolcasokat írnak le a levegőben. A lépések közben a hajukat dobálják, a mellkas és a váll mozgása pedig ennek a táncnak a fénypontja. A fejet csúsztatják, lágy kézmozdulatokat használnak, a vállukat és a kezüket pedig rázzák. A mutatóujjat olykor az orra helyezik, a tenyér eközben az orr felé néz, de ez szintén régiónként változhat.

 

 

Forrás: mellilah.com

Idézetek

"Nincs olyan, hogy "ilyennek-olyannak kell lennie" a testnek. A kérdés nem forma- vagy korfüggő. A kérdés, mely visszavezet a test ősi természetéhez, az az, hogy èrez-e a tested, tud-e kapcsolódni az élvezethez, a szívhez, a lélekhez, a vad ösztönökhöz? Részesül-e boldogságban, érez-e örömöt? Tud- e, a saját módján, mozdulni, táncolni, áramolni? Semmi más nem számít."

Clarissa Pinkola Estes

r3_resize.jpg
Kedves Látogató! A weboldalon cookie-kat(sütiket) használok, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Kérlek, engedélyezd a sütik használatát, vagy zárd be az oldalt!